Butikken på Gammel Kongevej havde blandt andet et stort udvalg af oste. I 1995 blev forretningen solgt og omdannet til ostebutik. Kilde: Høkerforeningens arkiv.

Irene Schack Eriksen - Et led i høkerkæden

Irene er født den 17. juni 1941.

Irene Schack Eriksen er en af de sidste nulevende i kæden „høkerliv.“

Hun startede tidligt i faget. I sin barndom fik lov til at komme med sin far i Kødbyen for at købe ind til forretningen.

Irenes Schack Eriksens forældre bestyrede en viktualieforretning på Søborg Hovedgade nr. 12 indtil 1952, hvor de købte en viktualie- og charcuterieforretning, „Gourmand“, på Gl. Kongevej på Frederiksberg.

Irene Schack Eriksen beskriver levende, hvordan man købte ind hos forskellige leverandører i Kødbyen:

„Indmad hos Kaj Petersen, kyllinger hos Viggo, som var en rigtig handelsmand. Hos ham skulle man tinge om priserne og når man var enig, afsluttede man handlen med et håndslag.

Wienerpølser købte vi hos August Olsen og kødpølse hos Brdr. Svendsen. Rulle og spegepølser købte vi på Københavns Leverpostejfabrik. Der var også en fjerkræhal, hvor levende fjerkræ kom ind fra landet for at blive slagtet. For en lille Københavnerpige var det en særlig oplevelse at se levende ænder og kyllinger. Ved Den Brune Kødby kom levende dyr ind for at blive slagtet.“

Der var også posthus i Slagterboderne, så man kunne betale sine regninger om morgenen, inden man tog hjem igen for at starte arbejdsdagen i forretningen.

„Men noget af det bedste ved at være med i Kødbyen tidligt om morgenen var, at man fik morgenkaffe hos Thies, og jeg måtte få to stykker wienerbrød. Så der var læs på cyklen, når min far kørte hjemad med mig på stangen og muleposerne fyldt med varer på styret. Det var datidens transport og varelevering.

Hjemme i forretningen var det mit job at passe automaten uden for forretningen. Den skulle rengøres hver dag inden man lagde varer ind i rummene. Det kunne være 3 æg eller små oste, dåser med ærter og gulerødder eller sild. Leverpostej kom også i dåser. Smør og rugbrød i nogle rum. Automaten blev fyldt op hver dag, også om søndagen inden kl. 11, så man kunne trække i automaten, hvad man evt. manglede til frokost.“

Irene Schack Eriksen blev udlært i slagterfaget hos sin far.

Fra Gourmand på Gl. Kongevej. Kilde: Høkerforeningens arkiv.

Da Irene Schack Eriksen overtog forretningen 1. april 1978, kørte hun til Kødbyen i sin lille bil med en kasse bagi. Herfra kom hun hjem med halve grise, mellemstykker samt okse- og kalvebagfjerdinger. Når hun kom hjem, kørte hun bilen ind i gården, hentede kniv og sav og skar stykkerne ud på stedet, så de var nemmere at bære ind i butikken.

„I butikken var der et vindue med to glashylder og en marmorplade i bunden. På den lå der flæsk, medister, lever, hjerter og fars. På midterste hylde var der mange fade med hjemmerørte salater.

Fredag og lørdag var der altid 4 store fade med f.eks. rejesalat – hønsesalat – italiensk salat eller sommersalat.

Vi var på kursus i Høkerforeningen for at lære at lave nye salater. På øverste hylde havde vi færdige retter såsom: Hakkebøf med bløde løg og brun sauce, stegt lever med bacon, bløde løg og brun sauce. Stegt flæsk, stegte frikadeller, fiskefrikadeller, biksemad, nystegt ribbensteg og stegte sild. Om vinteren havde vi også brunkål med flæsk.

Rødbeder, asier, agurker, agurkesalat syltede vi selv. Rødkål var ligeledes hjemmelavet.

Vi havde også en velassorteret ostedisk. En del af disken var til marinerede sild, kryddersild, stegte sild i lage. Røget ål i pakker. Rejer i løs vægt og forskellige dåser med benfri sild eller ansjoser.

I slutningen af 50’erne kom så dybfrostvarer og vi fik en fin dybfryser til grøntsager, panerede fisk m.m.

Høkerforeningen arrangerede i 1958 en tur til Stokholm, hvor vi skulle se fremtidens butikker i et storcenter. Det var fascinerende, men vi tvivlede på om det ville komme til Danmark.

I begyndelsen af 60’erne fik vi en grill med kyllinger på spyd. Disse kyllinger sendte en dejlig duft helt ud på gaden. Det var det sidste nye: en nystegt kylling med hjem til aftensmaden.

Vi var også begyndt at lave fade med håndmadder, som man kunne købe med til frokosten.

Om lørdagen startede vi kl. 5 om morgenen og kl. 6 stod de første kunder og ventede på, at vi lukkede op, så de kunne købe ind, inden de skulle på arbejde. Vi lukkede kl. 14 om lørdagen og var færdig med afrydning og rengøring ca. kl. 15.30.

Til hverdag lukkede vi op kl. 7 og kunne tage hjem ca. kl. 18.30.

Juleudsmykningen var noget særligt. Vinduet blev pyntet den sidste søndag før juleaften med bl.a. kogt kalvetunge overtrukket med klar sky, så den ikke blev tør. Der var røget ål med røde sløjfer om halsen. Sylte med laurbærblade på fade pyntet med sennep, rødbeder og gulerødder skåret i skiver som blomster.

Friske ænder med svesker, æbler og ribsgele. Fine pyntede leverpostejer. Der blev gjort meget ud af det julevindue.

Nye tider krævede at vi fik renoveret butikken. Vi fik nyt vindue, ny dør og nyt inventar. Flotte kølediske, kølevindue og dybfrostskab. Nyt kasseapparat og digitale vægte. Damerne i forretningen fik også nye uniformer. De gik ikke mere i hvide kitler med forklæde og kappe. De gik nu i stribede forklæder og en farvet bluse, der passede til forklædet. Om vinteren havde de grønne termodragter på.“

1. juli 1995 solgte Irene Schack forretningen, som blev omdannet til osteforretning. I en alder af 51 år startede Irene Schack Eriksen som vikar hos Nordisk Solar og der blev hun i 11 år.

Nu var hun nået pensionsalderen, men det stoppede hende ikke, så på nuværende tidspunkt er hun medhjælpende hustru i familiefirmaet.

Inge og Villy Berg