Høkerne og fremtiden

I det inderste baglokale til høkerkontoret i kælderlokalet i Lipkesgade befinder sig Høkerforeningens arkiv.

I reoler fra gulv til loft finder man gamle protokoller, kassebøger og medlemsfortegnelser, mange af dem langt over hundrede år gamle. Høkerforeningens avis, der udkom hver 14. dag, står sirligt indbundet, bind efter bind, der dækker hele perioden i 1900-tallet, bladet udkom.

Fotoalbum med gulnede billeder, mest af høkerherrer i pæne jakkesæt, forevigede ved højtidelige lejligheder, men også fra høkernes festdage: skovture, revyer, fugleskydning m.m.

Man kunne fristes til at sige: i det lokale befinder Høkerforeningen anno 2017 sig, overhalet af tiden og udviklingen, som et minde om en svunden tid.

Tagrenovering.

Høkerforeningens ejendomsaktiviteter

• Erhvervelse af ejendommen Peder Skramsgade 16 - 1817.

• Erhvervelse af Sølvgade 7, pris 20.000 Rigsdaler - 1847.

• Køb af grunden og Byggeri af ejendommen Classensgade 44 / Lipkesgade 6-16 - 1881.

• Med retirader i gården og etagevask i køkken.

• Grukedel for tøjvask i kælder - ca. 1900.

• Komfurer nedtaget i køkkener - 1908.

• WC installeret i lejlighederne - 1908.

• Gruekedel nedtaget, Vaskemaskiner installeret - 1955.

• Centralvarme indlagt i ejendommen, Gl. kakkelovne til koks nedtaget - 1967.

• Forsatsruder monteret i alle lejligheder.

• Fjernvarme indlagt, Gl. oliefyr nedtaget - 19.

• Brandsikring af hele ejendommen (lovkrav) - ca. 1968.

• Tørrelofter på 5.sal ombygget til 14 moderne lejligheder - 1968.

• TV antenner (Danmark og Sverige) - 1980.

• Porttelefoner monteret - 1980.

• Gårdsammenlægning - 2000.

• Oliefyr udskiftet til fjernvarme - ca. 2000.

• Hovedistandsættelse af bagtrapper - ca. 2001.

• Energirapport - 2004.

• Vaskemaskiner og tørretumbler udskiftet og digitaliseret - 2007.

• Nyt tag, Ekstra isolering under taget, alle inddækninger, tagrender m.v. i kobber.

• Nye termovinduer træ/aluminium i beboelseslejligheder - 2008.

• Postkasser monteret ved indgangs reposerne i opgangene - 2009.

• Facaderenovering, udskiftet defekte mursten m.v. - ca. 2010.

• Hovedistandsættelse af hovedtrapper - 2010.

• Faldstammer og brugsvandrør total udskiftet i 5 opgange - 2011.

• Skraldesuganlæg etableret i gården for skrald - 2011.

• Varmemåler udskiftet til fjernaflæsning - 2012.

• TV og internetkabel indlagt i ejendommen - 2014.

• Varmemålere på radiatorerne udskiftet til fjernaflæsning - 2014.

• Radiatortermostater monteret i alle lejligheder - 2015.

• Porttelefoner udskiftet - 2015.

• Lipkesgade 6, 15 stk lejligheder hovedmodernisering badeværelse og nye køkkener mv - 2015.

• Lipkesgade 8, 14 stk lejligheder hovedmodernisering badeværelse og nye køkkener mv - 2016.

• Badeværelser indlagt i lejlighederne nye køkkener m.v. successive - fra 1967 til 2017.

• Herefter mangler der ca. 5 lejligheder at få rigtige badeværelser indlagt. Sker når lejer fraflytter.

Planlagte forbedringer

• Røg/brandmelderer/ alarmer monteres i alle lejligheder.

• Hovedkloaksystemet i gården udskiftes.

Men Høkerforeningen er i live og har tilpasset sig de opgaver og forventninger, der måtte være i de kommende år. Foreningens økonomi hviler i dag primært på driften af ejendommen i Lipkesgade/Classensgade.

Igennem det sidste årti er der foretaget store investeringer i at modernisere ejendommen og sikre den langsigtede drift.

Omkring 50 mio. kr. er brugt til bla. Storrenovering i 2008 af tag, nye vinduer og facader.

Nyt postanlæg og faldstammer i 2009, nedgravet skralde-udsugning i 2010 og totalrenovering af 30 et-værelses lejligheder i opgang 6 og 8 fra 2014-2016.

Høkerforeningen skal til enhver tid være i takt med tiden. Faget har udviklet sig, og de erhvervsaktive medlemmer inden for høkerfaget findes ikke længere. Høkerforeningens rolle er blevet en anden. Fra økonomisk sikkerhedsnet og et stærkt talerør for branchen er opgaven igennem de sidste årtier blevet anderledes – nogen vil sige mere tilbagetrukket. Det er ikke længere støtte og bistand i forhold til medlemmernes virke og drift af deres butikker, der står på Høkerforeningens dagsorden.

Det ligger dog dybt forankret i Høkerforeningen, at man både vil være behjælpelige over for sine medlemmer og vil skabe fælles aktiviteter, som foreningens medlemmer kan samles om.

Nedgravning af skraldeudsugning.

Samtidig med at foreningens rolle ændrer sig – mange af vores medlemmer er i dag beskæftigede i helt andre brancher – ændrer kravene til vores virke i forhold til myndigheder sig. Høkerforeningens bestyrelse har i 2016/17 udarbejdet og fastlagt en fremtidig strategi, som afspejler foreningens „nye“ rolle og fokus.

Filantropi, fællesskab, forretning

Erindringer om et erhverv