Den moderne høker gør det både mere lækkert og nemmere

Fra kapitel 7 i bogen Høkerne i København af Peter Schroeder. © 2017 Høkerforeningen.

I 2017 er slagterbutikken tilpasset kundernes behov og sortimentet er udviddet. I dag er det en helhedsoplevelse for kunden. Nu er det kundernes samlede måltid der har fokus. Slagter Friis, Falkonér Alle 27 på Frederiksberg er et godt eksempel på denne udvikling: Kødet er fortsat omdrejnings-punktet, men sælges i høj grad tilberedt, således at kunden bare skal varme i ovnen eller på panden, når man kommer hjem efter en travl dag. Stort set alle varer er hjemmelavede og forbrugeren kan tilberede et måltid på max 20 min. om det er til hverdag eller når man får gæster.

Det som hitter i 2017 er retter, der normalt tager lang tid at tilberede, som bliver forberedt for kunden.

Sortimentet består i dag bl.a. af:

• Confiterede andelår, braiserede lammeskanke, selv sous vide tilberedte ribeye bøffer.

• Alt i hjemmelavede saucer, supper, og færdigretter - også fisk og vildt.

• Grønne salater med fyld af kerner og tilberedte rodfrugter hitter.

• Grøntsagstærter og hjemmebagt brød m.m.

• Spegepølser, pålæg, patéer og varme retter bla. er dagens ret „to go“ og andre færdigretter med sauce og tilbehør populære.

Høkeren/slagteren er i dag i endnu højere grad forbrugerens garanti for, at kødet og alle de andre produkter er af høj kvalitet. Og såvel frilandskød som økologi vinder hurtigt frem.

Internettet bruges nu i høj grad til inspiration, information og dialog med kunderne. Butikken flytter hermed hjem i folks stuer, så kunden kan købe/bestille sin mad hjemmefra.

En velfungerende kundeklub med online nyhedsbrev, hvor kunderne ugentligt modtager inspiration til den kommende uges måltider, er en vigtig del at den moderne høkers butiksdrift.

Erindringer om et erhverv

Fra kælderforretning til supermarked