Axel Rasmussen foran sin butik i Virum ved 20 års jubilæum i 1980. Kilde: Høkerforeningens arkiv.

Axel Rasmussen - Endnu et led i høkerkæden

Aksel er født 16. marts 1930 og død 19. oktober 2014.

Axel Rasmussen er født i Kastrup ved Vordingborg, hvor hans far var landkøbmand, dvs. en blandet landhandel/høkerforretning.

Forældrene ville gerne have, at deres søn gik i skole og tog en realeksamen, men Axel Rasmussen ville hellere i lære, og det kom han som 15 årig på Madsensund Svineslagteri. Læretiden var 4 år. Når arbejdsdagen var slut, gik han på teknisk skole i Vordingborg. Selv om arbejdsdagene var lange, fik Axel Rasmussen også tid til at dyrke sport – primært cykling og roning. Efter endt læretid aftjente han sin værnepligt.

Som unge og nygifte i 1956 drog Jytte og Axel Rasmussen til København, hvor Jytte Rasmussen arbejdede som bogholder hos D.A.T. Schaub og Co. Og Axel Rasmussen hos Steff Houlberg.

Helt fra sine unge dage havde Axel Rasmussen talent for organisationsarbejde. I mange år var han medlem i bestyrelsen i Høkerforeningen og Slagtermesterforeningen for København og Frederiksberg, og disse foreninger nød godt af Axel Rasmussens store viden på området og engagement i både faglige og festlige anliggender.

I 1960 fik Jytte og Axel Rasmussen mulighed for at etablere egen forretning med tilhørende bolig. Valget faldt på Holmeparken i Virum. På den tid var det almindeligt, at konen arbejdede med i forretningen, samtidig med at hun passede hjemmet og regnskaberne. I forretningens storhedstid arbejdede Axel Rasmussens svigermor også i butikken sammen med 2 svende og 2 læredrenge.

Axel Rasmussen var også medstifter af INCO KØD, her havde han medlemsnummer 41.

Næsten dagligt kom Axel Rasmussen i Kødbyen for at købe ind, ikke bare til sin egen forretning, men til „De 5 slagtere i Virum“, som i 70’erne var gået sammen om indkøb og annoncering som et modtræk til det nye, store Virum Supermarked.

Desværre døde Jytte Rasmussen allerede i 1979, men Axel Rasmussen drev forretningen videre indtil 1985, hvor han drejede nøglen om, lige som så mange andre detailforretninger gjorde i de år.

Derefter blev Axel Rasmussen lærer på Slagteriskolen i Roskilde og sideløbende med lærerjobbet var han med til at etablere museet på Slagteriskolen. Dette museum er nu flyttet til Landsbrugsmuseet på Gl. Estrup Gods på Djursland.

Der findes dog stadigvæk en gammeldags slagterforretning i Ringstedgade nr. 8 i Roskilde. Her kan man bl.a. købe fine spegepølser, blive betjent på gammeldags facon, dvs. betale kontant, få varerne pakket ind i brunt papir og fulgt til dørs.

Slagerbutikken i Holmeparken i Virum 1976. Med personale bla. Axels hustru Jytte Rasmussen og hans svigermor Karen Margrethe Christiansen. Kilde: Høkerforeningens arkiv.

Axel Rasmussen var meget interesseret i udgivelsen af dette jubilæumsskrift, og han brugte mange timer med gennemgang af det righoldige billedarkiv, som Høkerforeningen råder over. Han kendte utrolig mange mennesker i branchen.

Axel Rasmussen havde det sindelag som kendetegner mange høkere: altid i godt humør, hjælpsom og positiv. Axel Rasmussens søn, Hans-Henrik Rasmussen, overtog i 2012 sin fars plads i Høkerforeningens bestyrelse.

Jan Wybrandt